بیداری اسلامی

اخبار، رویدادها و دیگر قضایا از نگاه ابوعامر

بیداری اسلامی

اخبار، رویدادها و دیگر قضایا از نگاه ابوعامر

روی آوردن غیر مسلمانان به بانکداری اسلامی

گزارش زیر را  توی بی بی سی دیدم و البته برایم جالب بود. پدیده بانکداری اسلامی هم اکنون در دینا شناخته شده است. در کشورهای اسلامی و مخصوصا کشورهای خلیج فارس این پدیده واقعا گسترش یافته است تا جایی که بعضی از بانکهای بزرگ جهانی تصمیم به گشودن شعبه های اسلامی گرفته اند مثلا بانک معروف بریطانیا HSBC و یا چند بانک سویسی.

 

البته نمی توان تجربه بانکهای اسلامی را کاملا موفق یا حتی کاملا اسلامی دانست اما می توان این را به عنوان یک شروع خوب و یا حتی امیدی برای اسلامی کردن بسیاری از تعاملات ما در دنیای امروز دانست.

 

باید به این توجه داشته باشیم که اسلام یک نظام کامل است و برای همه جوانب زندگی ما برنامه های خاص خود را دارد اما این برنامه کامل بیش از آنکه نظریه باشد نیاز به کسانی دارد که بدانند و بتوانند آن را پیاده کنند.

 

متن گزارش بی بی سی:

 


 

جولیان نایت

خبرنگار امور مالی بی بی سی

 

خانم 'اما دلاوی' ، بیست و پنج ساله و ساکن جنوب لندن نمی خواهد از پولی که در حساب جاری وی وجود دارد در کارهای مضر استفاده شود.

 

او می گوید: "من تازه کارم را شروع کرده ام و پول زیادی ندارم، اما برای من مهم است که از این پول به شیوه غیراخلاقی بهره برداری نشود."

 

وی می افزاید: "من از اینکه حتی بطور غیر مستقیم از حساب من برای فروش اسلحه به برخی کشورهای آفریقایی استفاده شود، متنفرم."

 

خانم دلاوی راهی غیر معمول برای دستیابی به اعتقادات اخلاقی خود برگزیده است.

 

او در یک بانک اسلامی یک حساب جاری باز کرده است.

 

پدیده جهانی

 

خانم دلاوی تنها کسی نیست که شیوه بانکداری اسلامی را به دلیل ارزشهای اخلاقی که به آن مقید است برگزیده است.

 

'پل شرین' ، مدیرسرمایه گذاری اسلامی در بانک لویدز که همانند موسسه مالی HSBC و بانک اسلامی بریتانیا حساب های شرعی بانکی باز می کنند در این باره می گوید: "بر اساس گزارشهای شعبه های بانک، این حساب ها از سوی جوامع مختلف مورد استقبال قرار گرفته است."    

 

وی می گوید: "در سطح بین المللی نیز گرایش مشابهی وجود دارد. در مالزی بیش از 25 درصد حساب های اسلامی توسط غیر مسلمانان باز شده است."

 

آقای شرین ادامه می دهد: "این امر در مقیاس کوچکتری در این جا( بریتانیا) نیز رخ داده است، شماری از غیر مسلمانان مایل نیستند که از پولهایی که در حسابهایشان دارند برای بهره گرفتن و اموری که که از دید آنها غیر اخلاقی شمرده می شود، بهره برداری شود."

 

عوامل اخلاقی

 

حساب های اسلامی مطابق قوانین شرعی عمل می کنند.

 

بر اساس قوانین اسلامی، استفاده از پول برای کسب سود مانند نزول پول، رباخواری مسحوب شده و حرام است.

 

کسب درآمد تنها برمبنای بازرگانی مشروع و سرمایه گذاری در امور حلال، مجاز است.

 

اما چه جنبه های دیگری از بانکداری اسلامی برای خانم دلاوی مهم جلوه می کند؟

 

او می گوید: "به من تضمین داده شده که از پول من برای سرمایه گذاری در صنایع نظامی یا دخانیات استفاده نخواهد شد."

قوانین اسلامی همچنین سرمایه گذاری بر روی مشروبات الکلی، قمار و پورنوگرافی(هرزه نگاری) را ممنوع کرده است.

 

علائق اسلامی

 

خانم دلاوی همواره به مسائل خاورمیانه علاقمند بوده است. او مدتی را در لیبی به سر برده و در دانشگاه در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخته است. وی همچنین دوستانی از مذاهب مختلف دارد.

واکنش دوستان و خانواده خانم دلاوی به تصمیم او مبنی بر گشودن حساب اسلامی به نظر مثبت می آید.

وی می گوید: "آنها واقعا به آنچه من انجام دادم علاقه نشان دادند. سوالات بسیاری از من پرسیدند و دریافتند که چگونه امور مالی مبتنی بر اصول اخلاقی و شیوه بانکداری اسلامی می توانند با یکدیگر جور در بیایند."

 

وی ادامه می دهد: "وقتی من به شعبه بانکم رفتم و به متصدی مربوطه گفتم که مایلم یک حساب جاری اسلامی باز کنم، آنها متعجب نشدند."

 

این موضوع که به حساب های بانکی اسلامی بهره تعلق نمی گیرد برای خانم دلاوی مشکلی به حساب نمی آید.

وی می گوید: "نگاه من به چشم پوشی کردن ازبهره، مانند بازیافت مواد یا رفتن به یک بازار محلی مزرعه داران است (که قیمت ها در آن بالاتر از سوپرمارکتهاست اما همچنان بسیاری از مردم خرید از آنجا را ترجیح می دهند). اما شاید اگر من پول زیادی داشتم به آن جور دیگری نگاه می کردم و از بهره هم بدم نمی آمد."

 

نظرات 1 + ارسال نظر

بنام خدا با سلام و خسته نباشید به شما برادران ایمانی ازخداوند متعال می خواهم شما را در تمام مراحل زندگی موفق بگرداند ازاینکه به ما سر زدید و ما را مورد لطف خود قرار دادید متشکریم از شما بزگواران تقاضامندیم جهت پیشبرد وب نوشت مدرسه ما را راهنمائی نمائید .
امیدواریم دین مبین اسلام همانگونه که هست در دنیا حاکم گردد و مردم به برنامه های اسلامی گرایش بیشتری پیدا کنند .
برادر ایمانی شما مدیریت وب نوشت مدرسه

برادران عزیز من همیشه صفحه زیبای شما را زیارت می کنم. باز هم به ما سر بزنید البته آنچه برای ما مهم است پیشنهادها و انتقادهای شماست.
ابوعامر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد