بیداری اسلامی

اخبار، رویدادها و دیگر قضایا از نگاه ابوعامر

بیداری اسلامی

اخبار، رویدادها و دیگر قضایا از نگاه ابوعامر

اهل سنت در چشم انداز آینده ایران

متن کامل سخنرانی محمود براهویی نژاد؛ سردبیر هفته نامه مرزپرگهر در نماز عید فطر اهل سنت زاهدان :

تاریخ بر همگان آشکار کرده است که از آغاز ورود اسلام به این سرزمین ، جامعه اهل سنت ایران که روزگاری اکثریت جمعیتی این مرز و بوم را تشکیل می دادند ، مفاخر و مشاهیر بسیاری را در زمینه های مختلف علمی، دینی و ... به جهان بشریت عرضه داشته اند. پس از تسلط حکومت صفویه در ایران با تحمیل ایدئولوژی خاص مذهبی میراث مانده از صفویه بر جامعه ایران توسط حکومتها، اهل سنت به حاشیه رانده شده و به انزوای سیاسی محکوم گشتند.

با اینهمه مردم اهل سنت ایران، با تکیه بر تعالیم دینی خویش، از تکاپو برای ارتقای بینش سیاسی، دینی و علمی بازنماندند. حضور پررنگ و بسیار موثر برجسته ترین اهل سنت در انقلاب بهمن 57 به رهبری علمایشان، همچون مولوی عبدالعزیز و علامه دکتر احمد مفتی زاده و دیگران نشان می دهد که آنان علیرغم بی مهریهای فراوانی که در طول قرنها با این جامعه شده بود، به دلیل برخورداری از بینش عمیق، قابلیت بالایی برای همبستگی با سایر مردم در جهت منافع اسلامی و ملی دارند. متاسفانه پس از انقلاب نگرشهای منشعب از صفویه در درون حاکمیت رخنه کردند و مشقات فراوانی برای اهل سنت آفریدند. این در حالیست که رهبران آگاه اهل سنت با درایت و هوشیاری تلاش ورزیده اند از به خطر افتادن همبستگی ملی و اسلامی مردم ایران جلوگیری  و راه هرگونه سوء استفاده رشمنان خارجی از مسایل داخل کشور را سد کرده اند. از سویی اهل سنت ایران با اندیشه حل مشکلات خود به طور مسالمت آمیز و با پرهیز از شیوه های خشونت طلبانه در صحنه های حساس نظام حضور یافته اند و در انتخاباتهای اخیر به نوعی عامل مشروعیت نظام تلقی می شوند. حضور مردم استان سیستان و بلوچستان در استقبال از رهبر انقلاب در اواخر سال گذشته نیز در واقع به نمایش گذاشتن اعلام موجودیت آنان و درخواست حل مشکلاتشان به شیوه ای مسالمت آمیز بود. اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید بهبودی در اوضاع جامعه اهل سنت صورت نپذیرفت. و همچنان بسیاری از مشکلات و مسایل گذشته نه تنها وجود دارند ، بلکه تشدید یافته اند.

در چشم انداز 20 ساله ایران نیز اهل سنت با جمعیتی بالغ بر بیش از 20 درصد جامعه ایران از قلم افتادند و جایگاه مشخصی برای آنان تعریف نشد. براستی جایگاه اهل سنت ، با وجودیکه از درخشان ترین پیشینه تاریخی در دفاع از این مرز و بوم برخوردارند، در چشم انداز آینده ایران کجاست؟ پاسخ این پرسش در عملکرد آینده دولتمردان و تلاش اهل سنت برای احقاق حقوق خود نهفته است.

عملکرد آینده دولتمردان را به خود آنان وامی گذاریم. اما گیریم که آنان هیچ تلاشی برای بهبود اوضاع جامعه نکردند. تعالیم دینی ما به ما می آموزد که باید خود، در جهت آزادی، ساختن و آباد کردن و احقاق حقوق خود بکوشیم. بی تردید این مهم نیازمند دانش و بینش عمیقی است که جز از راه کسب دانش و تکنولوژی و معارف دینی حاصل نمی شود. جوانان امروز ما چشم انداز آینده ما هستند. آنان اگر همه، تحصیلات عالیه داشته باشند و از بینش عمیق سیاسی نیز برخوردار باشند، جایگاه اهل سنت را در چشم انداز آینده ایران تعریف خواهند کرد. 

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 8 اسفند 1383 ساعت 10:34 ق.ظ

واقعا که خرتشریف دارید

سلام برادر
انسان بودن را انسان بودن و اخلاق انسانی لازم است. امیدوارم شما نیز به آن دست یابید!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد